Cradle of Civilization

A Blog about the Birth of Our Civilisation and Development

  • Sjur C Papazian

  • FB: Sjur Papazian

  • Recent Posts

  • Categories

  • Armenian Eternal Symbol

  • Forget-me-not

  • The Fertile Crescent

    The Fertile Crescent is a term for an old fertile area north, east and west of the Arabian Desert in Southwest Asia. The Mesopotamian valley and the Nile valley fall under this term even though the mountain zone around Mesopotamia is the natural zone for the transition in a historical sense.

    As a result of a number of unique geographical factors the Fertile Crescent have an impressive history of early human agricultural activity and culture. Besides the numerous archaeological sites with remains of skeletons and cultural relics the area is known primarily for its excavation sites linked to agricultural origins and development of the Neolithic era.

    It was here, in the forested mountain slopes of the periphery of this area, that agriculture originated in an ecologically restricted environment. The western zone and areas around the upper Euphrates gave growth to the first known Neolithic farming communities with small, round houses , also referred to as Pre Pottery Neolithic A (PPNA) cultures, which dates to just after 10,000 BC and include areas such as Jericho, the world’s oldest city.

    During the subsequent PPNB from 9000 BC these communities developed into larger villages with farming and animal husbandry as the main source of livelihood, with settlement in the two-story, rectangular house. Man now entered in symbiosis with grain and livestock species, with no opportunity to return to hunter – gatherer societies.

    The area west and north of the plains of the Euphrates and Tigris also saw the emergence of early complex societies in the much later Bronze Age (about 4000 BC). There is evidence of written culture and early state formation in this northern steppe area, although the written formation of the states relatively quickly shifted its center of gravity into the Mesopotamian valley and developed there. The area is therefore in very many writers been named “The Cradle of Civilization.”

    The area has experienced a series of upheavals and new formation of states. When Turkey was formed in the aftermath of the genocide against the Pontic Greeks, Armenians and Assyrians perpetrated by the Young Turks during the First World War it is estimated that two-thirds to three-quarters of all Armenians and Assyrians in the region died, and the Pontic Greeks was pushed to Greece.

    Israel was created out of the Ottoman Empire and the conquering of the Palestinian terretories. The existence of large Arab nation states from the Maghreb to the Levant has since represented a potential threat to Israel which should be neutralised when opportunities arise.

    This line of thinking was at the heart of David Ben Gurion’s policies in the 1950s which sought to exacerbate tensions between Christians and Muslims in the Lebanon for the fruits of acquiring regional influence by the dismembering the country and the possible acquisition of additional territory.

    The Christians are now being systematically targeted for genocide in Syria according to Vatican and other sources with contacts on the ground among the besieged Christian community.

    According to reports by the Vatican’s Fides News Agency collected by the Centre for the Study of Interventionism, the US-backed Free Syrian Army rebels and ever more radical spin-off factions are sacking Christian churches, shooting Christians dead in the street, broadcasting ultimatums that all Christians must be cleansed from the rebel-held villages, and even shooting priests.

    It is now time that the genocide against the Pontic Greeks, Assyrians and Armenians is being recognized, that the Israeli occupation, settlements and violence against the Palestinians stop, and that the various minorities in the area start to live their lifes in peace – without violence and threats from majority populations, or from the West, and then specificially from the US.

    War in the Fertile Crescent

    War in the Fertile Crescent



    Everyone is free to use the text on this blog as they want. There is no copyright etc. This because knowledge is more important than rules and regulations.

  • Archives

Archive for December 7th, 2013

The Occupy Pope – We are the 99 %

Posted by Sjur Cappelen Papazian on December 7, 2013

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

In these apocalyptic times

Posted by Sjur Cappelen Papazian on December 7, 2013

 

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

5 Things The Media Won’t Tell You About Nelson Mandela

Posted by Sjur Cappelen Papazian on December 7, 2013

20131206-121555.jpg

Nelson Mandela in his own words:

1. “We agree with the United Nations that international disputes should be settled by peaceful means. The belligerent attitude which is adopted by the Israeli government is to us unacceptable.

If one has to refer to any of the parties as a terrorist state, one might refer to the Israeli government, because they are the people who are slaughtering defenseless and innocent Arabs in the occupied territories, and we don’t regard that as acceptable.”

2. “Neither Bush nor Tony Blair has provided any evidence that such weapons exist [in Iraq]. But what we know is that Israel has weapons of mass destruction. Nobody talks about that. Why should there be one standard for one country, especially because it is black, and another one for another country, Israel, that is white.”

3. “If there is a country that has committed unspeakable atrocities in the world, it is the United States of America. They don’t care for human beings.”

4. “From its earliest days, the Cuban Revolution has also been a source of inspiration to all freedom-loving people. We admire the sacrifices of the Cuban people in maintaining their independence and sovereignty in the face of the vicious imperialist-orquestrated campaign to destroy the impressive gain made in the Cuban Revolution….Long live the Cuban Revolution. Long live comrade Fidel Castro.”

5. “Massive poverty and obscene inequality are such terrible scourges of our times — times in which the world boasts breathtaking advances in science, technology, industry and wealth accumulation — that they have to rank alongside slavery and apartheid as social evils.

Overcoming poverty is not a gesture of charity. It is an act of justice. It is the protection of a fundamental human right, the right to dignity and a decent life. While poverty persists, there is no true freedom

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

Den andre siden av Nelson Mandela

Posted by Sjur Cappelen Papazian on December 7, 2013

Mandela Rhodes Place Hotel

“Lenge leve Mandela”, sier jeg, men vi må også huske på at han var et kompromiss. Man fjernet de mest radikale elementene innen den svarte frigjøringskampen i Sør Afrika, bevarte den økonomiske makten hos de hvite, og enkelte svarte, som en kompensasjon, og ga Mandela en heltestatus.

Dagens elite er enormt mektige og gjør mer eller mindre nøyaktig slik de selv ønsker. Vi kan kjempe imot aldri så mye, men så lenge vi ikke har noe fysisk-konkret makt bak våre ord så hjelper det lite. Vi kan ikke høre på fokusgrupper var Bush sin kommentar til de enorme demonstrasjonene før Irak krigen.

Mandela ble gjort til global leder, en frigjøringshelt, samtidig som den kapitalistiske eliten, både i Sør Afrika og i resten av verden, fikk fortsette slik de hadde gjort på forhånd. Han kom med et budskap, men ingen konkret handling. Avtaler ble laget, men ikke offentliggjort.

Det er ikke på grunn av at man ikke vet bedre at verden er så håpløst organisert. Den tilfredsstiller den 1 %, mens de andre 99 % sliter med å få nok til mat og drikke. Og denne 1 % gjør alt for å bevare makten i sine hender. Til det bruker de alle metoder, inkludert manipulasjon, propaganda og hjernevask.

Eliten skaper en falsk verden som blir sperret inn i der vi nærmest befinner oss nærmest i et mentalt fengsel skapt av massemedier, PR byråer og etterretningsbyråer. Hvorfor skulle Manning, Assange og Snowden ellers utgjøre en slik fare og hvorfor skulle vel Obama og EU, for å nevne noen, bli gitt Nobels fredspris?

Nei, selv om Mandela fikk frihet, under visse forutsetninger, og aparthaid staten Sør Afrika ble lagt ned, så vil ikke det si at Sør Afrika ble fri og at vi lever i en verden hvor det finnes et skinn av rettferdighet og hvor folk som Mandela kan få talerstol, uten i en viss grad å være korrupt. Dette er en solskinnshistorie som hentet rett ut av et eventyr.

Sør Afrika har ennå en lang vei å gå før demokrati, frihet og rettferdig fordeling kan sies å eksistere. Dette blant annet på grunn av at det ikke ble satt spørsmål ved den økonomiske orden, som heller ikke ble utfordret i særlig høy grad. Sør Afrika er ledende innen ulik fordeling av godene: Den svarte befolkningen, som representerer 80 % av befolkningen kontrollerer kun 5 % av ressursene.

Kun en fraksjon av jordbrukslandet eid av hvite, 3 % av 87 %, har blitt gitt over til de svarte siden 1994, men i stedet for klassekamp og anti-imperialisme, så er det fattige som bekjemper fattige, svarte som bekjemper svarte. Dette mens vi ennå bader oss i sola i den tro at Sør Afrika har blitt omskapt til verdens perle og Mandela er dens velgjører.

Endringen er kun at et lite antall svarte fikk lov til å tre sammen med det hvite borgerskapet i forsvaret av felles økonomiske interesser. Dette på bekostning av den svarte majoriteten mot at den globale kapitalistklassen kunne fremstå som ryddig og pen. Den svarte dotten, som sto klarer og klarere frem, Sør Afrika, måtte simpelthen fjernes. Den måtte bli spiselig.

Et Mandela Rhodes stipendiat, som trener folk opp til å bli globale ledere, ble grunnlagt. Dette er oppkalt etter Nelson Mandela og Cecil Rhodes og administrert av Mandela Rhodes Foundation, som er et partnerskap mellom Nelson Mandela og Rhodes Trust etablert i 1902 under betingelser satt av den søkkrike imperialisten og gruvemagnaten Cecil Rhodes, som ble utnevnt som leder av De Beers ved dets grunnleggelse i 1888.

De Beers, etablert med finansiell støtte fra NM Rothschild & Sons Limited i 1887, besitter i dag 40 % av verdens rå-diamanter, men hadde tidigere, gjennom kriminelle virkemidler, opp til 90 % av markedet. En trofast britisk imperialist som han var grunnla Rhodes det sørafrikanske territoriet Rhodesia, som ble oppkalt etter ham i 1895.

En av de første delene av Illuminati nettverket, en gruppe organisasjoner forbundet med det britiske hemmelige selskapet The Round Table, inkluderer The Bilderberg Group, The Royal Institute of International Affairs, The Council on The Foreign Relations, The Trilateral Commission og The Club of Rome. Nettverket er ikke det aller mektigste av sin sort, men er toneangivende når det kommer til å manipulere politikk, banking, business, militære (især NATO), “utdanning” osv.

The Round Table, som ble skapt i London på slutten av 1800-tallet, hadde Rhodes, mannen som manipulerte og underla seg det sørlige Afrika, som sin første offisielle leder. Og selv om svarte mennesker i teorien er tilbake I kontrollen av Afrika, så blir de virkelige avgjørelsene ennå tatt av europeiske og amerikanske eliter via deres svarte marionett presidenter og ledere. “Uavhengighet” er kun en illusjon.

Men rundt om i verden har Mandela tjenestegjort som en nærmest mytisk helt som kjempet mot rasisme og apartheid, en kamp som førte til at han satt nesten 28 år bak murene for så å triumfere via sin frigjøring og aktivt delta i avslutningen av apartheid regimet for til slutt å bli president i landet hvor han var blitt holdt som fange høyt æret av dem som holdt ham fanget og av den globale eliten som gjør alt for å bevare makt i sine hender. Men historien er nok langt mer komplisert enn det.

Nelson Mandela, the betrayal of a hero

Mandela Is A Hero Nonsense

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

In thiese end times – stand together, unite, and support each other against the predatores

Posted by Sjur Cappelen Papazian on December 7, 2013

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

The Armenian St. Kevork Church (Saint George) after it was burnt during fighting between rebel fighters and Syrian government forces

Posted by Sjur Cappelen Papazian on December 7, 2013

The Armenian St. Kevork Church (Saint George) after it was burnt during fighting between rebel fighters and Syrian government forces.

”Nearly a century after the Armenian genocide, these people are still being slaughtered in Syria – And now, almost unmentioned in the media, their holy places are also being desecrated”, Robert Fisk, Sunday 1 December 2013

The Armenian St. Kevork Church (Saint George) is seen in the northern Syrian city of Aleppo, on October 30, 2012, after it was burnt during fighting between rebel fighters and Syrian government forces

 

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

Rest in peace, Mandela — a truly incredible man dedicated to justice, freedom and peace

Posted by Sjur Cappelen Papazian on December 7, 2013

“No one is born hating another person because of the color of his skin, or his background, or his religion. People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart than its opposite.”

— Nelson Mandela (Long Walk to Freedom)

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »

Fatt mot – vi har vind i seilene!

Posted by Sjur Cappelen Papazian on December 7, 2013

I meg er født godt og ondt, hvis man kan si det så enkelt. Jeg er spedalsk. Jeg jobber for det gode, men ødelegger for meg selv. Nok av de hendelsene jeg har vært igjennom har fått meg til å tenke at mitt liv har et formål som overgår den fysisk-konkrete virkelighet. Jeg har snublet og falt, klart meg og reist meg. Hatt uflaks og flaks om hverandre.

Jeg har vært alene, men ødelagt for de mulige forholdene jeg kunne ha vært i. Selvdestruktivt ville noen nok kalle det, men jeg vil påstå at det er noe mer enn det. Jeg er ikke bare manisk, men også spirituell. Og jeg er spirituell ikke ved at jeg leser om science fiction, New Age og konspirasjonsteorier, men ved at jeg kjenner de spirituelle størrelsene her i verden og ser hvordan kampen er mellom godt og vondt, hvis man, som sagt, kan si det så enkelt.

Jeg har skrevet om samfunn og politikk, om hvordan samfunnet har blitt som det har blitt og om hvordan tingene er. Jeg har skrevet om hvordan pengene kom til å spille en så stor rolle og om hvordan samfunnet ble så korrupt og selvdestruktivt som det er. Men jeg har mistet disse tusener av sider, disse bøkene mine. Men min tid har ennå ikke kommet.

For mens noen krefter vil at jeg skal ut med det jeg vet, og gir meg massiv informasjon, så er det tydeligvis andre krefter som vil at jeg ikke skal komme ut med det.

En indre kamp, som også utspiller seg i det ytre. Og ikke har det blitt mindre med tiden, men jeg har blitt stadig mer bevisst på det – og det gjør meg vondt, virkelig vondt. For det er ikke godt å vit om hva som skjer og hva som vil komme til å skje, men være handlingsløs og handlingslammet. Det å skrive så blodet spruter, om ting som er av største betydning, for så å miste alt sammen. Man vet, man har formulert, men det blir med det.

At jeg ikke er sprøytenarkoman er et under. Det samme kan det sies om at jeg faktisk er i live. Så nær døden som jeg har vært, slik som i Palestina den 24. desember 2004, hvor jeg under en demonstrasjon får store stein over meg, men hvor jeg klarer å gå bort fra vanskelighetene før jeg besvimer, blir tatt opp på båre, kjørt til Ramallah sentralsykehus og blir behandlet av presidentkandidat Bourgouthi før jeg feirer juleaften med Arafat og co i kampen deres.

Og ikke har det blitt bedre med tiden. Jeg var levende skjold i Irak i 2004. Jeg reiste deretter til Palestina. Jeg skrev om Irak krigen – en trilogi jeg aldri fikk publisert – men jeg kjenner til hva som fant sted, for å si det slik. deretter kom det til trusler mot Syria og Irak.

Og ettersom jeg ikke ønsket noen av disse menneskene en slik skjebne som det irakerne hadde vært igjennom så var jeg parat til å gi mitt liv. Hvordan jeg fikk den tanken og hvem det var jeg skulle gi mitt liv til var uvisst, ettersom jeg ble oppdratt ateistisk og det ikke kan sies at jeg akkurat (i alle fall på den tiden) så for meg en gud jeg kunne gi mitt liv til.

Det ble altså med det. Jeg ville gjøre hva som helst for at disse menneskene skulle slippe å møte den samme skjebnen som den irakerne hadde møtt.

Uansett så ga jeg mitt eget liv og fikk en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme. Det var en gjenfødsel. Det var mitt spirituelle livs begynnelse.

Ikke det at jeg ikke hadde vært spirituell før, for jeg hadde som sagt opplevd en hel del allerede på det tidspunktet, men det kom kvalitativt til å endre seg. For det var som en energi og kraft fylte meg, ga meg informasjon om verdenstilstanden og om de kreftene som arbeider her.

Og senere var det som om jeg kjente på meg de kampene som kom. de sosiale bevegelsene, folkets kamp for global frigjøring mot korrupte politikere og søkkrike selskapsledere – en sann barbarisk verden.

Men samtidig var det som om de gode (folkene og de sosiale bevegelsene) og de onde (den globale elite – oligarkene) gikk samme veien – mot en enorm transformasjon av samfunn og sivilisasjon. For verden er ikke bærekraftig, noe man kan se på en rekke måter. Både lokal og global urettferdig fordeling av ressursene, krigene som raser, den stadig større overvåkningen og vårt nærmest krigslignende forhold med hensyn til naturen. Krisene vi står overfor er mange og enorme.

Vi har med andre ord ikke lenger noe valg. Vi må endre samfunn og sivilisasjon eller vi må død. Og de dypt kriminelle oligarkene, som gjør alt for å beholde sin makt, gjør en transformasjon stadig mer nødvendig, som vil si at de gjør alt i sin makt for at den faktisk skal finne sted.

Og det er ikke slik at det er svart – hvitt. Koloniseringen og imperialismen, som førte til at dagens markedskapitalistiske barbari og tyranni fikk råde, skapte samtidig kontakt mellom folk og at vi i dag har en verdenssivilisasjon hvor vi i fellesskap kan finne svar på de problemene og utfordringene vi står overfor.

Men på veien har vi skapt en verden hvor vi produserer mat nok til 12 milliarder mennesker, men hvor en milliard går sultne, en verden hvor vi produserer mer enn nok til alle, men hvor vekstøkonomien krever stadig mer produksjon, en verden som blir stadig mer utarmet, men hvor vi kaster og brenner store deler av det vi produserer, en verden hvor våre maskiner gjør stadig mer av arbeidet, men hvor vi kun jobber stadig lengre, en verden preget av klimaendringer og sterk forurensing, men hvor vi forbruker naturressursene stadig hurtigere, en verden hvor vi vet at rettferdig fordeling gir felles lykke, men hvor forskjellene blir stadig større, en verden hvor folk i stadig større grad forstår at vi er gjensidig avhengige av hverandre, men hvor vil blir stadig mer atomiserte, en verden hvor vi i stadig høyere grad er bevisst om hvilke problemer vi forårsaker, men hvor vi stadig større grad ignorer vår egen kunnskap.

Kort sagt en verden hvor spriket mellom det vi gjør og det vi burde gjøre blir stadig større og hvor det i økende grad haster at vi gjør noe for å endre det samfunnet og den sivilisasjon som vi har skapt.

Men det var ikke kun kampen mellom det gode og det onde som tvang seg inn i min bevissthet, men også spørsmålet om hvordan det hadde blitt slik, eller rettere sagt hvordan det var at jeg kunne oppleve en så stor spirituell opplevelse, som det jeg faktisk gjorde. Jeg ble trukket inn i fortiden for på den måten å forstå min opplevelse. Jeg trengte rett og slett svar på noen spørsmål jeg ikke kunne besvare. For en av tingene jeg opplevde var min tilknytning til landet Armenia, som tidligere hadde vært spennende, men nå med denne spirituelle opplevelsen plutselig ble mer alvorlig. Jeg følte meg plutselig armensk, og det armenske folks gleder og smerter fylte mine blodårer.

Jeg skrev bøker på bøker om Armenia, og selv om også en god del av dette ble slettet ved en feiltagelse (ikke av meg, men av en som skulle hjelpe meg med computeren – i tillegg til at jeg som vanlig ikke hadde lagret særlig bra), så har jeg også en del av dette igjen.

Jeg skrev først om sumererne, men deretter stadig mer om armenerne, eller om nakh folket – folk som taler nakh-dagestansk, også kjent som Noa, samt om hamittene, semittene og indoeuropeerne, og hvordan de alle stammer fra Ararat, og hvordan Bibelen, som egentlig for en stor består i tidligere, især sumeriske, myter, omhandler så utrolig bra det vi, via C-14 og arkeologi, først vet i dag. En så slående likhet at jeg må anse meg som kristen, hva nå det er for noe.

Jo dypere man går inn i det ser man hvordan hele Jesus skikkelsen står frem som kun en arvtager av noe langt eldre. Han er en Døende gud, også referert til som «død og oppstandelse» eller «gjenoppstandelseguddom», en gud som dør og gjenoppstår eller blir gjenfødt, enten i bokstavelig forstand eller i symbolsk mening. Han er en tordengud, og Maria er hans tilbeder. Maria-nnu betyr ung kriger på indo-arisk.

Jesus deler likheter med guder som Attis og Mitra. Det eneste han mangler er en frygisk lue, som blant annet har blitt brukt som symbol på en rekke våpenskjold, inkludert USA. Fryger lua står for opprør og frihet fra undertrykkelse, og på samme måte som det var viktig å kjempe mot romernes tyranni i gamle dager, så er det viktig å kjempe mot amerikanernes tyranni i dag.

Det at Jesus skikkelsen så lett kan sees i rammen av eldre hedenske guder gjør ham ikke i mine øyne mindre, men større. Dette dreier seg ikke om noe som ble skapt for 2000 år siden, men om mytologier som trolig har blitt skapt i forbindelse med vår sivilisasjons utvikling og oppstart og dermed presenterer den visdom og kunnskap som folk besatt. Og hva er vell vi om ikke en videreutvikling av de samme mytene og den samme sivilisasjonen?

Vi alle nedstammer fra Afrika, rent genetisk, men utviklet oss via steinalderen til nyere steinalder, hvor vår sivilisasjon ble skapt (temmingen av dyrene, utviklingen av jordbruket og oppdagelsen av metallene med mer) med røtter i Sørvest Asia, nærmere bestemt Armenia, også kjent som nasjonen Ararat. Og det gjør de krigene som nå raser i denne regionen alvorlige.

Vestens oligarker (Israel og USA) angriper regionen, plyndrer den kulturelle arven, dreper mennesker og ødelegger kulturene. Millioner av mennesker har blitt flyktninger og eldgamle lokalsamfunn har allerede forsvunnet.

Vi er med andre ord i ferd med å hogge over den greina vi sitter på. Ikke kun når det kommer til kloden, dyrene og miljøet, men også når det kommer til vår egen historie, vår egen sivilisasjon. Ikke kun plyndres og ødelegges menneskeheten, og ikke minst menneskene i disse landene, for uvurderlige verdier, men disse gjenstandene med mer er verdt hundrevis av milliarder av kroner. En kulturell skatt som disse landene har, men som nå er i ferd med å bli borte, hvis de ikke allerede har det.

Vår neste generasjon vil dermed ikke kun leve i en langt mer ustabil verden, med færre dyr og naturressurser, ødelagte økosystemer og klimaendringer, men også i en langt fattigere kulturell verden.

I en tidlig myte om Noa og den store floden het det seg at denne ble satt i stand fordi menneskene kriget mot hverandre og ødela naturgrunnlaget sitt, noe som gjorde en av gudene, Enlil, forbanna. Men Enki, som hadde skapt sivilisasjonen, hjalp menneskeheten gjennom å fortelle Noa om hva som skulle skje, slik at han fikk bygget seg en båt.

Enki hadde lovet Enlil ikke å hjelpe menneskene, så han fortalte det til en siv-vegg, som deretter fortalte det til Noa. Uansett ble Enlil forbanna på Enki, og de ble enige om at hvis mennesket skulle utryddes en gang for alle hvis de på nytt ville ha en uanstendig oppførsel.

Det er der vi er nå. Vi, Jordas folk, må derfor stå sammen om å stanse krig, plyndring og ødeleggelse, men heller jobbe for transformasjonen, en transformasjon som er ved å finne sted uansett. For har demningen fått en liten glippe, vil snart vannet finne veien og demningen vil falle.

Kanskje eksisterer det ikke noen spirituell dimensjon. Jeg har bare forstått enormt mye fordi jeg setter meg inn i tingene, og fordi jeg faktisk bryr meg, men har forsømt å lagre skikkelig, samt veldig uheldig, slik at jeg trenger å lage med en unnskyldning for i det hele tatt å holde ut tapet av det jeg har skrevet, samt det jeg opplever av ødeleggelse av alt jeg holder kjært, livet her på planeten Jorden.

Men demningen, som hindrer oss fra å leve anstendige liv, har fått seg en glippe, en glippe som blir større dag for dag. Keiseren er uten klær, og det er det stadig flere av oss som ser. Så fatt mot – vi har vind i seilene!

Posted in Uncategorized | Leave a Comment »